·Els últims estudis internacionals PIRLS (2021) que avaluen la comprensió lectora dels estudiants de 4t d’Educació Primària mostren que l’estudiantat espanyol continua per baix de la mitjana europea en comprensió lectora
Redacción Valencia Capital Radio
Els estudis acadèmics destaquen la importància de crear entorns de lectura atractius i d’involucrar tant a docents com a famílies en la promoció d’hàbits de lectura saludables.
Dins del projecte ACORD, finançat per la Generalitat Valenciana, el CEIP Attilio Bruschetti de Xàtiva ha redissenyat els espais de lectura del centre escolar per a crear uns entorns educatius favorables, aplicant els principis de la neuroarquitectura. Aquesta iniciativa ha transformat els espais lectors en llocs inclusius i estimulants, per contribuir a la formació de la identitat lectora i literària de l’alumnat, des dels 2 anys fins els 12.
Durant el període acadèmic 2023-2024, s’han desenvolupat les primeres fases del projecte, que consten d’un establiment d’objectius, capacitació del personal docent i no docent, realització d’avaluacions periòdiques i formació i sensibilització dirigida a tota la comunitat educativa.
«Estem molt satisfets amb els resultats obtinguts fins ara. La transformació dels espais lectors ha tingut un impacte molt positiu en el nostre alumnat, ha fomentat el seu interés per la lectura i ha millorat el seu benestar general,» afirma Desirée Sánchez, directora del CEIP Attilio Bruschetti.
Els resultats han demostrat un impacte positiu, que continuarà afiançant-se de cara al curs 24-25, en què es tornaran a fer formacions al claustre de mestres, a les famílies i a l’alumnat.
BOOK TRUCK: un projecte d’aprenentatge-servei que vorà la llum al setembre
De fet, el curs 24-25 començarà amb la inauguració d’un espai lector per al qual s’ha comptat amb la col·laboració de l’alumnat d’automoció del CIFP La Costera i la seua professora, Sandra Fuentes, dins d’un projecte d’aprenentatge-servei que ha aconseguit transformar una antiga furgoneta en una ‘book truck’ que se situarà al pati escolar perquè l’alumnat tinga accés a la lectura en els temps d’esbarjo. Aquesta furgoneta, fruit de la reflexió sobre les necessitats expressades pel mateix alumnat, pretén posar en contacte alumnat inter-etapes per tal de col·laborar conjuntament en un mateix projecte de dinamització lectora i aproximació a nous formats lectors.
Projecte Intercentres Dualitza’t en col·laboració amb el Ministeri d’Educació
En paral·lel al projecte ACORD, el CEIP Attilio Bruschetti participa en el projecte d’agrupacions escolars “Dualitza-te: disseny d’entorns d’aprenentatge en clau DUA”, una iniciativa del Ministeri d’Educació que promou la integració de diferents metodologies educatives i que integra les escoles CEIP Rosa dels vents (Mallorca), IP Mendigoiti (Pamplona) i el mateix CEIP Attilio Bruschetti. Totes tres escoles, en col·laboració amb la Universitat de València, van organitzar el passat 24 i 25 de maig unes jornades on posar en comú les tasques realitzades aquests dos anys i que van comptar amb especialistes en neuroarquitectura com Ana Mombiedro, la Càtedra de neuroeducació de la UB (Anna Forés i Carme Trinidad) o els professors de la UV Margarida Castellano i Agustín Reyes.